måndag 1 september 2008

Rally-lydnad (Rally-O)

I går var jag på en Väldigt rolig sak.
Rally-Lydnad..
detta är då en "gren" som är en blandning
mellan Lydnad och Agillity...
Och de var såååå roligt..

De var för oss som är instruktörer eller hjälpinstruktöter
på Lerums brukshundsklubb som fick vara med på detta =)

de var en hel dags grej.
så Lexie var Riktigt slut efteråt.
men hon tyckte också de var roligt..

Grunden för detta är att man HELA tiden ska
vara glad och posetiv med sin hund..
och att försöka få kontakt med den på bästa sätt..
Man får avdrag om man anväder t.ex. ordet "Nej!"
eller någonting negativt under banans gång.
Man får inte heller rycka i kopplet eller Muta
med godisar.
Utan detta går helt och hållet ut på att man ska vara
så glad i rösten och klappa med händerna
så mkt som möjligt för att få hunden att göra de man vill
att den ska göra =)

OCH DETTA VAR INTE DE LÄTTASTE!!

jag måste ju då också säga att alla andra hade typ
flattisar, jakt labbar osv.. så deras hundar hade ju BETYDLIGT
mer energi än vad lexie hade.. Men hom kämpade på så bra hon kunde.
och i slut ändan när vi hade en liten tävling så kom faktiskt
lexie 3:a.. så jag är stolt över henne..
hon/jag fick bara 9 poängs avdrag.. vissa hade ända ner mot 30 P
avdrag :P

jaja.. nu ska jag ut med lexie innan jag ska lägga mig..
tidig dag i morgon. dax för intruktörutbildningen igen :P
natti natt

Inga kommentarer: